روايات

رواية احببت القاسي الفصل السابع عشر 17 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير

رواية احببت القاسي الفصل السابع عشر 17 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير

رواية احببت القاسي الجزء السابع عشر

رواية احببت القاسي البارت السابع عشر

رواية احببت القاسي
رواية احببت القاسي

رواية احببت القاسي الحلقة السابعة عشر

لازم احمد يتجوز نهال قدام الناس كلها وقصاد موافقتي دي هو يوافق اني اتجوز أخته

…………

وقفت حنين وهيا تحمل الغضب ثم ظهر علي وجها الزعر والضيق
انت بتقول ايه يا احمد انت عايز تجوزني

احمد: أيوة تجوزي انتي مبقتيش صغيرا

حنين: بس انا مش كبيرة لدرجة أن اتجوز

احمد:حنين انا بعمل كده لمصلحتك ” انا عايز اسكت اي حد ممكن يتكلم عليكي “البلد كلها عرفت انك كنتي مختفية
وبعدين انا اصلا مش مرتاح ” الفار بيلعب في عبي
ليه جدي فايز طلب ايدك مني يا حنين

حنين: والله معرفش روح اسألو متسألنيش انا

احمد: اسمعي انا مش باخد رايك انا خلاص اتفقت مع عزيز وخالي وهما جيين النهاردة وابوكي عارف

حنين : انت بتقول ايه علي جثتي يا احمد

احمد:حنين متخلنيش اشك فيكي مدام خالد مأزكيش
خايفة من ايه

توترت حنين ثم قالت بغضب ” مش لازم يكون عمل فيا حاجة عشان ارفض انا لسه بدرس ولسه في جامعة حرام عليك تضيع مستقبلي

احمد:ومين قالك ان هضيع مستقبلك ” انتي هتتخطبي ليه وفي الإجازة هتجوزي وهتكملي تعليمك عادي بعد الجواز

حنين : يااااه ده انت خططت واتفقت وانا بقي اطرش في زفة صح

احمد: حنين متتعبيش قلبي

ابتعدت حنين عنه وهيا تقول ‘كلامي مش معاك كلامي مع بابا ثم غادرت الغرفة

قام احمد ليذهب هو الآخر للخارج عند ولده

…………………….

نهال : انت بتحلم يا خالد “احمد مستحيل يجوزك حنين بعد الي عملته فيها وفيه

خالد : هتجوزها يا نهال حنين بتحبني وانا عارف أنها هتعمل المستحيل عشاني زي معملتي المستحيل عشان البيه بتاعك

‏نهال: كان زمان يا احمد قبل ما حضرتك متغتصبها

‏خالد : حتي بردو لسه بتحبني

‏فايز:وانت مالك متمسك بيها كده ليه داهية ليكون طلع عندك ضمير زينا

‏نظر إليهم خالد بسخرية ” لا يا جدي ضميري مات مع الي ماتت

‏نهال : امال عايز تتجوزها ليه

‏خالد :عشان دخلت مزاجي

‏نظرت له نهال بغيظ ثم قالت لجدها “شوفت يا جدو

‏فايز:متحترم نفسك يا واد انت

‏خالد : مش قصدي يا جدي اقصد يعني أن عايزها وخلاص

‏نهال: ابقي قابلني

‏خالد :والله بقي هما الخسرنين “انا عايز اصلح غلطتي

‏فايز:لم نفسك يا خالد”احمد ومنعم لحد دلوقتي عرفين انك كنت خطفها بس

‏ابتسم خالد ثم قال ” كنت عارف انها هتخاف عليا ومش هتقول

‏جزت نهال علي اسنانها بغيظ “لا خايفة علي اخوها يا استاذ خالد

‏خالد: ومالو ميمنعش بردو اخوها هسمحلها تخاف عليه

‏نهال: جدي انا هطلع بدل مطق منه بجد عن ازنك

خرجت نهال من الغرفة وهيا تلعن في أخيها بغيظ

‏خالد : شايف يا جدي انا لحد دلوقتي ساكت عشانك

‏فايز: لا محترم يا واد محترم اوي

‏خالد :وهو يرفع حجبيه “اوي اوي يا جدو

‏قام فايز هو الآخر لكي يذهب بعيدا عن حفيدة

‏خالد :رايح فين بس

‏فايز:هروح اشم هوا انا كمان بدل متجبلي جلطة

‏خالد : بعد شر عليك يا احلي جدو في دنيا

‏ابتسم خالد عليهم ثم مد يداه ليأخذ هاتفة
لكي يتصل بها

‏…………………

‏صرخت حنين بغضب’ انا مستحيل اتجوز فاهمين

‏احمد: ومستحيل ليه خاااايفة من ايه يا حنين

‏حنين :حرام عليك يا احمد متعملش فيا كده

‏احمد امال عيزاني اعمل معاكي ايه يا هانم

‏حنين: انت ساكت ليه يا بابا اتكلم ارجوك

‏منعم: انا رايي من رأي يا احمد يا حنين

‏جلست حنين وهيا تبكي

‏اقترب منها منعم ثم رتب علي كتفها “حنين يا بنتي مش هتخسىري حاجة دي مجرد خطوبة بلاش خطوبة نقول تعارف فترة يمكن ترتاحي لو مرتحتيش
‏خلاص هوقف كل حاجة

‏حنين ‘بس يا بابا

‏منعم:مفيش بس “ميىرضكيش تطلعيني صغير قدام
‏اخويا وابنه وانتي عرفاهم

‏حنين:معاش الي يصغرك يا بابا

‏منعم: أيوة كده يا حنين انتي كده بنتي الي بحبها

‏حنين:طيب انا عندي شروط

‏احمد:كمان ليكي شروط اتفضلي

‏حنين :اولا نهال تكون معايا ثانيا لو مرتحتش خلاص

‏منعم :موافق

‏احمد: ونهال هتيجي ازاي يا بابا انا طلقتها

‏حنين :انا هخليها تيجي المهم انت تحاول تصلحها

‏احمد: أن شاء الله عن ازنكم

‏حنين “شايف ابنك يا بابا عجبك كده ” نهال زنبها ايه بس

‏منعم: سبيها علي الله المهم استعدي انتي دلوقتي الناس جاية بليل

‏قامت حنين ثم ذهبت غرفتها لكي تحاول تفكر في هذه المصيبة

‏……………….

‏سمعت صوت هاتفها ” اخذتة ثم نظرت إلي الرقم المجهول مدت شفتيها بحيرة ثم ردت

‏حنين : الو مين

‏خالد :وحشتيييني

‏اتسعت عيون حنين بالفرحة عندما سمعت صوتة
‏خاااالد

‏خالد :عيون خالد وحشتك مش كده

‏ابعدت حنين الهاتف عن انزنيها لكي تحاول تسيطر علي مشاعرها وفرحتها بعد سماع صوت
‏وضعت الهاتف ثم ردت بصرامة”خير في حاجة

‏خالد:كل خير يا قلبي بقولك وحشتيني

‏حنين :وحش لما يلهفك عايز ايه

‏ضحك خالد بقوة ثم قال:
‏طيب والله وحشني طولت لسانك يا حنون

‏حنين :خااالد

‏خالد :عيون وقلب وحيات خالد كلها
‏ابعدت حنين الهاتف وهيا تبتسم علي كلامة ثم وضعته
‏ممكن تقولي متصل ليه

‏خالد : بطمن عليكي ايه بلاش

‏حنين :انا كويسه حاجة تاني

‏خالد : طيب مش عايزة تسألي عني وعن حالتي بعد الي حصلي

‏حنين : ميهمنيش اصلا حالتك

‏رفع خالد حجبيه بخبث ثم قال

ده بأمارت لما كنتي هتموتي عليا لما طعنتيني بالمقص ولا لما جات سارة وقفتي قدمها تدفعي عني ولا اتصالاتك لحسين في الفترة الي فاتت عشان تطمني عليا

‏جزت حنين علي اسنانها بغيظ وهيا تلعن في حسين

‏خالد :سكتي ليه يا قطتي

‏اغلقت حنين السكة لكي تهرب منه

‏انفجر خالد من للضحك علي رد فعلها الطفولي ثم حلف بداخلة أن تصبح ليه حتي لو كلف أن يخطفها مرة ثانية

‏…………………

اتت نهال بعد مكلمة حنين إليها أن تأتي علي وجه السرعة “دخلت نهال الي غرفتها

‏ركدت حنين في احضان نهال ” وحشتيني اوووي

‏نهاال :وانتي كمان يا حنين “قوليلي اخبارك ايه

‏حنين : اخبار زفت تعالي نقعد
‏جلست حنين ونهال لكي يتحدثون

‏نهال : في ايه تاني “اوعي خالد يكون عمل حاجة

‏حنين : متعملش يا نهال انا في مصيبة كبيرة ومش عارفة اعمل ايه

‏نهال :انطقي يا حنين متخوفنيش

‏حنين : احمد اخويا مصمم أن اتجوز الي اسمة عزيز ده

‏وضعت نهال يداها علي فمها بصدمة “يا نهار اسود والعمل

‏حنين :معرفش يا نهال معرفش ” انا هتجنن

‏نهال : مينفعش طبعا يحصل يا حنين ” لازم خالد هو الي يتجوزك بعد الي عملة

‏حنين:يا نهال انا مش متأكدة أن خالد لمسني ولا لا
‏هو اعترفلي أن مقربش مني

‏نهال :كداب ازاي وهو اعترفلي بنفسه

‏حنين : انا مش عارفة انا حيرانة اوي ومش عارفة اعمل ايه

‏نهال : مفيش عمل لازم تقولي لا ” وانا هخلي خالد اول ميخرج من المستشفي يجي يطلبك “لازم هو الي يصلح الي كسروه

‏دخل احمد غرفتهم ثم وقف مصدوم بعد سماعة الجملة الأخيرة
‏هو مين الي يتجوزك يا حنين ويصلح ايه بظبط ……..
….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى